s#5 B) d3>e7 (10+12) |
h#2 2.1111 (7+11) |
sh#5 3.1111 (11+7) |
Megoldás |
||
A) az állás B) SK d3-ról e7-re A) 1.Bf6! Hb3/Hc6 2.Bd6+ Hd4 3.a5 Hf2 4.Ff5+ He4 5.Fxg5 Bh1# B) 1.Hb1! Hb3/Hc6 2.Fa3+ Hc5/Hb4 3.a5 Hf2 4.Be2+ He4 5.Hxc3 Bh1# A világos oldalirányú és átlós ráterelő sakkjai a két játékban felcserélődnek. A)-ban: 2.Bd6+; 4.Ff5+ B)-ben: 2.Fa3+; 4.Be2+ |
A) 1.Kxf4 Hxe5 2.Kg5+ Hf3# B) 1.Kxd3 Hxd4 2.Kc3+ He2# Segítőmattban mindig óriási teljesítményként tartják számon valamennyi nehéztiszt egyidejű szerepeltetését. Tetszetős állásban a kétszeres sötét önkötéses királyvándorlás világos gyönyörű vonaljátékával egybefűzve a feladványt a remekművek közé emeli. |
A) 1.Vxg3 2.Vxe3 3.Vxc5 4.Kxb4 5.Vb5 Vc3# B) 1.Vxh3 2.Vh6 3.Vxc6 4.Kxc5 5.Vb5 Vd4# C) 1.Vxg2 2.Vd2 3.Vxb4 4.Kxc6 5.Vb5 Vc8# A b4,c5,c6 mezőkön álló világos tisztek közül kettő-kettő mindig "útban van". A párokat a sötét vezér és a sötét király egymást váltva semmisíti meg. A háromszoros 5.Vb5-ös helyzárást a másmattok teszik értékessé. |
két különböző műfaj eltérő szabályairól van szó (ld. a gyorskorcsolyázás és a műkorcsolyázás analógiáját). Véleményem szerint az ellenkezés alapvető oka a feladványszerkesztésben megkövetelt precizitás. Míg a sakkjáték amatőr művelői "büntetlenül" léphetnek rosszat, a feladványszerkesztésben ez nem lehetséges. Mindkét félnek a követelmény teljesítésére irányuló legjobb lépéseket (ez általában egy és csakis egy lépéssorozat) kell megtennie. Ha nem ez történik, a feladvány értéktelen!
Feladványt tehát - Kazinczy után szabadon - csak kétféleképpen szabad készíteni: jól - vagy jobban!
Kedvcsinálónak küldtem a fenti - különböző műfajú - kedvenc feladványaimat.
Aki ennél többet szeretni megtudni sakkszerzői pályafutásomról, annak szíves figyelmébe ajánlom a
THAT'S ALL.... (ENNYI....)
című könyvemet, mely
PDF-ben itt olvasható és letölthető
Download.
"
Ami a sakkjátékosok sakkszerzeményekhez való viszonyát illeti, szerencsére vannak kivételek. Benkő Pál, Bilek István, Jánosi Ervin, Papp Navarovszky László, Perényi Béla, Szén József sakkjátékosi és sakkszerzői munkássága jó bizonyíték erre... de folytathatnánk a sort olyan kiválóságokkal, mint Botvinnik, Fisher, Geller, Keresz és mások, akik nem vetették meg a sakkszerzeményekkel való "bíbelődést".
Esztergomban született 1921. március 4-én, ehunyt 2010. február 2-án Budapesten.
Kohómérnök és közgazdászként az Országos Tervhivatalban dolgozott. Budapesten élt. Első szerzeménye 1959-ben jelent meg.
Jól szerepelt a bajnokságokon, bíráskodott hazai versenyeken. A sakkszerzést népszerűsítette a Feladványkedvelők Lapjában, a Magyar Televízióban.
A Sakkszerzemény Bizottság vezetője és a Bizottság Tájékoztatójának szerkesztője volt. Legszebb versenysikereit a segítőmatt műfajban érte el, de két- és háromlépéses mattfeladványokat, önmattokat és sorozatlépő segítőmattokat is készített. Szerette a szokatlan, romantikus feladványeszméket és ezeket gazdag stratégiai tartalommal tölttötte meg. Feladványainak megfejtése ezért nem könnyű.
Finom, tiszta logikájú, harmonikusan összecsengő ikerfeladványai a legnagyobbak közé emelik őt. Segítőkészsége, áldozatvállalása példamutató volt!
"Jót s jól! Ebben áll a nagy titok."
(Kazinczy Ferenc)
Azonosulva Kazinczy gondolataival és őt idézve, a Mester a következő jegyzetet csatolta feladványaihoz:
"A sakkjáték eredete, múltja ködbe vész. Feltehetően Ázsiából indult el, az egész világon elterjedt és évszázadokon át a legkedveltebb szellemi foglalkozás rangjára emelkedett. A két játékos párharca mellett kezdetektől fogva létezett és virult a sakkfeladványokkal való foglalkozás.
A kezdeti években szerencsejáték jelleggel (fogadást kötöttek egy megadott állás végkimenetelére), ma a sakkművészet önálló ágaként tartjuk számon.
Igaz, hogy a feladványszerzést számosan szeretik és művelik, de a sakkjátékosok zöme ma is idegenkedik a feladványoktól.
Ennek "hivatalos" okát a következőkkel jellemzik:
- a sakkfeladványok kiinduló állása nem életszerű;
- egyes feladványműfajok követelménye ellentétes a sakkjáték harci jellegével (ez elsősorban a segítőmattokat érinti);
- az ún. tündérműfajokban a szokásostól eltérő követelmények és bábok
szerepelnek. Bár a felsorolt állítások általában megállják a helyüket, az
érvelések sántítanak: